© Powered by SiteSpirit

 
logo.png


Nieuwsbrief 16 - Februari 2022

Beste Leden

De coronapandemie houdt ons nog steeds in zijn greep. Als ondernemersvereniging zijn we daardoor beperkt in wat we kunnen en mogen organiseren.
Omdat we elkaar op dit moment niet live kunnen ontmoeten willen we onze leden toch op de hoogte houden en bijpraten over waar we mee bezig zijn. Vandaar dat we je deze nieuwsbrief sturen. We hopen zo contact met je te houden en te laten zien dat we in de tussentijd niet stilzitten.
We wensen je veel leesplezier en we hopen je snel weer in real life te spreken.


Corona

Natuurlijk. We kunnen er niet omheen, hoewel we liever zouden willen dat we het er niet meer over zouden hoeven hebben. Veel van onze leden zitten in de leisure-branche, maar ook hebben we enkele leden met "niet- essentiële" detailhandel. Deze sectoren hebben het zwaar te verduren gehad.

We hopen dat deze bedrijven snel weer lekker aan het werk kunnen, desnoods met wat aanpassingen. Ondernemers zijn creatief en doortastend genoeg om daar goede oplossingen voor te verzinnen. Daar ben je tenslotte ondernemer voor, toch?


Evenementen 2021

Als ondernemersvereniging hebben we afgelopen jaar onze evenementen moeten aanpassen aan de geldende coronamaatregelen. Toch, toen we naliepen wat we afgelopen jaar hebben georganiseerd, viel het ons alleszins mee. Denk aan:
- De videoserie om je bedrijf te promoten
- Pubquiz online
- UIT in Spaarndam – de culinaire dorpswandeling
- Funtainment – Liedehoeve
- Bedrijfsbezoek – Rijnland: Boezemgemaal Spaarndam
- Kerstborrel light – afhaalversie.


Videoserie
We hebben alle leden de kans geboden om voor slechts € 250,- een professionele bedrijfsvideo te maken. Daar is veel gebruik van gemaakt, met mooie resultaten. Natuurlijk hebben we alle video's gepost op social media. Ook kon je de video gebruiken op je website en op je eigen social media. Met grote dank aan Albrecht en Martine Haan van Studio QKLQ.

Als je alsnog gebruik wil maken van dit aanbod: we zullen in overleg met Albrecht nog een aantal draaidagen plannen.


Pubquiz Online
Op 23 april hebben we, onder leiding van Laura Kroon van LaLaLau een online pubquiz gehouden. De pubquiz die over allerlei OVS leden ging was supergezellig en een groot succes. Mede dankzij het borrelpakket van Café Spaarndam. Leon en Yvette hebben het prachtig verzorgd.
Laura heeft de Pubquiz gemaakt, samen met Nick van der Zwet. Ze hebben er heel veel werk in gestopt, maar het resultaat was er ook naar.


UIT in Spaarndam
Op 29 en 30 mei hebben we, samen met de Spaarndamse horeca UIT in Spaarndam georganiseerd. Allemaal in het kader van "Support your locals" en om iets leuks te doen voor de bewoners van Spaarndam, die al tijden door de coronacrisis zaten "opgesloten".

De Culinaire dorpswandeling was een groot succes. In totaal wandelden er 333 mensen mee. Op straat was het gezellig, de horecaondernemers en hun medewerker waren super enthousiast en enorm gemotiveerd. We hebben veel mails ontvangen dat mensen het een leuk evenement vonden en vaak de vraag of dit niet jaarlijks kan worden georganiseerd. Wie weet. We willen binnenkort met de horeca evalueren en bespreken hoe zij erover denken.


Funtainment – Liedehoeve
Op 30 augustus hebben we de Funtainment georganiseerd bij de Liedehoeve van de familie Van der Aar. Gezellig een potje Boerengolf, na een professionele warming up door Jasper Pasman van Fysiotherapie Spaarndam. Daarna gezellig borrelen en een fantastisch verzorgd buffet van De Zoet Inval


Bedrijfsbezoek: Rijnland – Boezemgemaal Spaarndam
Op 5 oktober konden we toch nog een "live" bedrijfsbezoek organiseren. Een bezoek aan het Boezemgemaal Spaarndam stond al langer op ons verlanglijstje. Een aantal jaren geleden is het gemaal verbouwd, onder meer met hulp van Wembouw BV, het bouw- en aannemersbedrijf van Nico Wempe.
Rijnland heeft ons meegenomen in de renovatie van de kolksluis, met een interessante presentatie en een rondleiding. Nico Wempe vertelde over zijn rol bij de verbouwing van het boezemgemaal en Wethouder Johan Rip van gemeente Haarlemmermeer stelde zich aan ons voor.


Kerstborrel light – afhaalversie
We konden helaas geen kerstborrel organiseren zoals jullie gewend zijn. We hebben er dus een afhaal-evenement van gemaakt bij Dynamique. Quirijn en Kirsten Dalhuisen hebben gezorgd voor een lekker drankje, natuurlijk inclusief warme chocolademelk en glühwein. En ze hebben het kadootje samengesteld: een goodybag met allemaal leuke, lekkere en grappige duurzame spulletjes. Het was fijn om – ondanks de coronamaatregelen – veel ondernemers toch even live te spreken, sfeervol bij het kampvuur en met een glas warmte in je hand.


Algemene ledenvergadering

Helaas kon de Algemene ledenvergadering wederom niet live doorgaan. Ook met de huidige maatregelen is het niet mogelijk iets te organiseren. Voor andere evenementen wachten we tot de versoepelingen het mogelijk maken. We willen de ALV van afgelopen jaar (over 2020, die je nog steeds van ons tegoed hebt) als volgt organiseren:
- We mailen je de stukken over 2020 en de presentatie
- Je krijgt een week de tijd om je vragen te stellen via een reply op de ontvangen email
- We verzamelen de vragen en beantwoorden ze allemaal in een nieuwe e-mail.

Er stonden over 2020 geen grote besluiten op de agenda, dus we vinden het verantwoord om het op deze manier te doen.

De komende ALV (over 2021) hopen we dan weer live te kunnen organiseren, inclusief een leuk programma na het formele deel.


Evenementen 2022 (onder voorbehoud)

Voor 2022 hebben we de volgende evenementen in de planning staan. Natuurlijk is alles onder voorbehoud, zowel de data als de vorm en of het live door kan gaan.

- Begin februari Bedrijfsbezoek Dorpscentrum
- Voorjaar "Opening nieuw Dorpscentrum Nieuwjaarsborrel, Ondernemersvereniging en dorpsraad"
- 11 apr "Algemene Ledenvergadering Ondernemersvereniging Spaarndam eo"
- mei Infotainment, Ondernemersvereniging Spaarndam eo
- 8 sep Funtainment Ondernemersvereniging Spaarndam eo
- 25 okt bedrijfsbezoek Ondernemersvereniging Spaarndam eo


Videoserie

Albrecht Haan van Studio QKLQ heeft voor veel van onze leden een professionele bedrijfsvideo gemaakt waarin de bedrijven zichzelf voorstelden. Als je wil, kun je dat ook nog doen. Voor de prijs hoef je het niet te laten: € 250,- is een koopje.

Het werkt als volgt:
- Je kunt je inschrijven voor bepaalde draaidagen, waarop Albrecht maximaal 4 bedrijven filmt.
- Vooraf ontvang je van Albrecht een instructie, zodat de opnamesessie zo efficiënt mogelijk plaatsvind.
- Je zorgt vooraf natuurlijk dat jouw videolocatie er spic en span uitziet.
- Op de afgesproken dag komt Albrecht met zijn apparatuur naar je toe en in anderhalf uur staat alles op video.
- Hij monteert de video daarna en hij maakt twee versies: één met en één zonder OVS-intro.
- De versie met OVS intro wordt door ons op social media geplaatst (delen is fijn, natuurlijk) De versie zonder OVS-intro kun je zelf gebruiken. Voor je website bijvoorbeeld.

Geef even aan of je hiervan gebruik wil maken. We plannen dan een paar draaidagen, elk met vier tijdstippen, waarop je kunt inschrijven.


kalender 2022

OVS_kalender_2022_vp.jpg

We hebben afgelopen december de jaarlijkse kalender weer verspreid. De luchtfoto's waren afkomstig van de Historische werkgroep Spaarndam, Topview luchtfotografie, Kondor Wessels en VolkerWessels Vastgoed. Ook deze versie was weer mooi geworden.
Hoewel we de kalender al heel lang maken, en er in het algemeen positieve berichten over ontvangen, vragen we ons af of de kalender nog wel aan een behoefte voldoet.

Het maken van de kalender kost jaarlijks enorm veel werk en we weten niet goed of er nog steeds genoeg behoefte aan is. Dat willen we proberen te onderzoeken door middel van een soort draagvlakonderzoek, zowel onder de leden van de OVS als onder de bewoners van Spaarndam.

Alleen zijn we als bestuur niet zo goed in marktonderzoek. Wie is, of kent iemand die ervaring heeft in (kleinschalig) marktonderzoek? We zouden het geweldig vinden als één van onze leden ons ermee wil helpen. Je kunt het aangeven in een antwoord op deze mail.


Vrijwilligers gevraagd

Het draaien van een ondernemersvereniging kost best veel tijd. We kunnen het niet allemaal zelf meer doen. Dat merk je misschien ook wel eens: de uitnodigingen van de evenementen komen wel eens later dan we willen; de website is niet goed bijgehouden en we willen meer doen aan bijvoorbeeld ledenwerving en onze social media wat beter benutten.
We willen de taken graag een beetje verdelen onder de leden en dus zijn we op zoek naar vrijwilligers.

We hebben een aantal afgeronde taken bedacht, sommige om alleen te doen, andere in een werkgroep of commissie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende taken:

Website bijhouden + eventueel social media
Hiervoor hebben we iemand nodig die wat ervaring heeft met het plaatsen van content op websites. Nick kan precies uitleggen hoe het moet, dus je leert het vanzelf.
Het gaat in eerste instantie om een eenmalige actie om alles actueel te maken en aan te vullen. Daarna is het een kwestie van bijhouden:
- Nieuwsberichten plaatsen (teksten worden aangeleverd), inclusief foto's van evenementen
- Nieuwe leden vermelden op de voorstelpagina
Etcetera.
Het is werk dat je eenvoudig vanuit huis kunt doen, als je eenmaal het systeem kent. Uiteindelijk zal het ongeveer een uurtje per week kosten.

Ledenwerver
We willen onze ledenwerving wat actiever gaan oppakken en onze nieuwe leden, zeker in het begin, goed begeleiden. Het plan daarvoor is al nagenoeg klaar.
We hebben iemand nodig die het leuk vind om contact op te nemen met potentiële leden en ze volgens een gestructureerd proces/programma te begeleiden tot ze lid zijn.
Ken je iemand, of heb je zelf één of twee uurtjes per week beschikbaar, ben je niet bang om contact op te nemen met mensen (bijvoorbeeld telefonisch na een introductiemail) en vind je het leuk om mensen te introduceren bij de OVS? Laat het dan weten. Mail dan naar voorzitter@ondernemersspaarndam.nl.

Lid van een evenementencommissie
De meeste evenementen worden door het bestuur georganiseerd. Het is leuk werk, wat echter veel tijd kost. En als je de taken kunt verdelen wordt het veel beter behapbaar.
Onder verantwoordelijkheid van het bestuur voert het evenemententeam de volgende superleuke taken uit:
- Organiseren van evenementen (conform een draaiboek). Dus het zorgen voor de locatie, eten en drinken, onderwerpen en eventueel sprekers. Maar ook afspraken maken over de kosten. En natuurlijk de communicatie: save the date's, uitnodigingen en herinneringen. En achteraf het maken van een verslagje voor op de website.
- Creatief brainstormen over nieuwe activiteiten en bijeenkomsten. De vorm, onderwerpen, thema's kunnen hiervoor aan bod komen. Als je een leuk plan hebt, moet het beschreven worden in 2 A4-tjes, begroot en met het bestuur besproken.

Als we een groepje van drie of vier leden hebben die goed zijn in organiseren en het leuk vinden om daar af en toe wat tijd in te steken, hebben we een geweldige evenemententeam bij elkaar.


Evenemententeller

mei bedrijfsbezoek





Dokter W. Nijestraat 34 - 2064 XC Spaarndam - info@ondernemersspaarndam.nl